Smartphony na zajęciach językowych nie muszą służyć tylko do „potajemnego” odpisywania na wiadomości, sprawdzania poczty i Facebook’a. Warto dostrzec ich potencjał i wykorzystać do urozmaicenia zajęć.
Poniższe metody są nieskomplikowane i zawsze przynoszą ciekawe rezultaty. A co najważniejsze, uczniowie chętnie angażują się w ćwiczenia z zastosowaniem telefonu. Przekonajcie się sami!
Przed każdymi zajęciami upewnij się jednak, że każdy uczeń faktycznie ma przy sobie naładowany telefon.
1.Pokaż mi swoje zdjęcie
Na tablicy zapisujemy trzy proste pytanie, bądź więcej, jeżeli grupa jest bardziej zaawansowana:
a) Who/what is in the picture?
b) Where was it taken?
c) Why was it taken?
Następnie pokazujemy uczniom jedno ze zdjęć, które mamy na telefonie i prosimy, by wspólnie spróbowali odgadnąć jego genezę. Zwykle staram się wybrać mało oczywiste zdjęcie, ale tak naprawdę nawet selfie zrobione na wakacjach jest dobre.
Następnie każdy uczeń wybiera jedno ze swoich zdjęć.
Dzielimy uczniów na 3-4 osobowe grupy. Każda osoba w grupie pokazuje swoje zdjęcie, a reszta próbuje zgadnąć odpowiedzi na trzy pytania zamieszczone na tablicy, choć zwykle w trakcie uczniowie i tak wymyślają dodatkowe pytania. Na koniec osoba pokazująca zdjęcie wszystko weryfikuje.
Uczniowie naprawdę uwielbiają to ćwiczenie. Wiadomo, że każdy na nas najbardziej lubi mówić o sobie 🙂 Chodzi jednak o to, żeby rozmawiać o czymś z zaciekawieniem i mieć prawdziwą motywację do zadawania pytań i poznawania swoich kolegów i koleżanek z grupy.
2. Jedziemy na wakacje
Pomysł na to ćwiczenie pojawił się niespodziewanie w trakcie zajęć, kiedy uczniowie mieli przygotować plan wycieczki po Krakowie dla grupy zagranicznych turystów.
Przygotuj karteczki z nazwami różnych ciekawych bądź egzotycznych miejsc.
Uczniowie dobierają się w pary i losują jedną z karteczek. Ich zadaniem jest zorganizować tygodniowy wyjazd do danego miejsca przy użyciu telefonu i internetu.
By ułatwić im sprawę, na tablicy zapisuję zagadnienie, które powinni wziąć pod uwagę, np.
a) where you are going to stay
b) what you are going to eat for breakfast, lunch and dinner
c) what attractions you are going to see
d) where you are going to party
e) what souvenirs you are going to bring
Odpowiedzi na wszystkie pytania znajdą na internecie, będą jednak musieli dokonać selekcji tak, by podróż odpowiadała ich oczekiwaniom.
Na koniec uczniowie prezentują swoją wycieczkę, odpowiadając na pytania i pokazując zdjęcia, np. lokalnych specjałów bądź atrakcji turystycznych.
3. Jedne dzień z życia….
Poproś uczniów by w trakcie wolnego dnia (w sobotę lub niedzielę) dokumentowali swoje poczynania robiąc zdjęcia. Następnie przygotowują krótką prezentację, dzięki której opiszą, co dzieje się na zdjęciach. Poproś ich, by przed zajęciami sprawdzili wszystkie potrzebne słowa i wyrażenia.
Na kolejnych zajęciach, pracując w parach, każdy uczeń prezentuje swój dzień koledze lub koleżance z ławki bądź na forum klasy.
Możemy również poprosić uczniów, by zamieścili zdjęcia w pliku Word, opisali i wysłali do Ciebie mailem w ramach pracy domowej.
4. Napisz do mnie
Bardzo często zdarza się, że uczniowie pracując w parach odpowiadają na pytania zadawane przez partnera. Poproś ich, by tym razem wysyłali do siebie pytania i odpowiedzi mailem lub sms’em. Zajmie to co prawda nieco więcej czasu, ale uczniowie będą o wiele bardziej zaangażowani i…. podekscytowani 🙂
5. Porównywanie zdjęć
Zamiast bazować jedynie na zdjęciach umieszczonych w podręczniku, warto poprosić uczniów, by znaleźli ciekawe zdjęcia/obrazy związane z tematem zajęć i porównali je w parach.
Można poprosić ich, by w domu wybrali jedno zdjęcie i przygotowali do niego parę pytań, a następnie omówili je w parach bądź w grupach.
Tego typu ćwiczenia świetnie sprawdzają się szczególnie na poziomie FCE i CAE, uczniowie przejmują wtedy kontrolę nad pytaniami i dla odmiany wczuwają się w rolę egzaminatora.
A czy Wy stosujecie telefony na zajęciach? Podzielcie się pomysłami w komentarzu!